A sport világában az elmúlt években már Magyarországon is egyre nagyobb teret hódít a komplex sportegyesületi marketing kidolgozása és ezáltal olyan szegmensek bevonása az egyesületi tevékenységek közé, amelyekre korábban nem nagyon volt példa vagy gyerekcipőben járt. Ennek sok előzménye volt, mely szorosan összefügg a marketing jogok szigorúbb szabályozásával és számos olyan történéssel, mint például az egészségkárosító termékeket forgalmazó cégek sportesemények támogatói közül való kitiltása. Ki ne emlékezne a dohányreklámokkal teletűzdelt Formula 1-es versenyekre, de nem kell más sportágak felé kacsingatnunk ezzel kapcsolatban, hiszen 1995-ben DVSC-Symphonia néven nyert EHF kupát a Debrecen női kézilabda csapata vagy szerepelt hasonló támogatói háttérrel a férfi első osztályban a V Tabac Pécsi KK.
A sportegyesületek számára mindig nagyon fontos volt a szponzoráció, hiszen ezáltal tudta a működéshez szükséges források egy részét biztosítani. Egy szponzor számos dolog miatt választhat ki egy sportegyesületet, melyek között a személyes kötődést, a sportág iránti elkötelezettséget, az elért eredményeket vagy a lokálpatriotizmust is felsorolhatjuk. Hangzatosabbnál hangzatosabb kampányok indulnak, melyek elsődleges célja a közösségépítés. Elmondható, hogy a közösségi média megjelenésével nagyon sok új ötletet láthatunk a marketing tevékenységek kiaknázására. Közöttük találunk nagyon ötletes, szívderítő és sok esetben a társadalmi felelősségvállalást is előtérbe helyező kezdeményezéseket, de azért szép számmal vannak kínos kategóriába eső próbálkozások is.
Ezekből a sorokból is látszik, hatalmas változáson ment keresztül ez a terület, onnantól, hogy először jelentek meg a cégek kihelyezett táblái sportpályák mentén. Az alapvető reklámozási, szponzorációs elem azonban a szimbólumban rejlik. Az emberek már ősidők óta használnak szimbólumokat, a logó szó is a görög logos szóból származik, mely azt jelenti: “szó”. Amikor egy logó, zászló tervezésére sor kerül, akkor arra úgy gondolunk, mint egy virtuális szóra, mely egy összetett üzenetet fejez ki és közvetít az emberek felé, a lehető legtömörebb módon. A hétköznapok során szimbólumok sokaságába futunk bele, némelyiknek már egyáltalán nem szentelünk figyelmet, ugyanakkor a jelentésükkel mégis tisztában vagyunk.
Az agyunk tudatosan és tudat alatt is összekapcsolja a szimbólumokat azok jelentésével. A szimbólumoknak ezen ereje miatt a cégek és sportegyesületek is elkezdtek logókat használni, hiszen a logó által felismerhetővé válik a márka, kialakul a logó mögött egy kapcsolódó jelentés. Egy jó logónak mintájának vagy színének tehát jelentős hatása van a sportban is.
Korábban nemtől, osztálytól függetlenül minden sportegyesület minden szakosztályának volt egy zászlaja, amelyet mérkőzések előtt emlékként nyújtottak át sporttársaiknak. Míg magasabb osztályú mérkőzéseken, nemzetek közötti találkozókon erre mai napig sor kerül, addig az alacsonyabb osztályokban ez a nemes cselekedet már elkopott. Mai KÉZIrat sorozatunkban megyénk területéről gyűjtött kézilabda egyesületi, szakosztályi zászlók jelennek meg.
Akinek egy-egy zászlóval kapcsolatban személyes emlékei merülnének fel, vagy a fiók mélyén rendelkeznek általunk nem ismert Bács-Kiskun megye területén működő kézilabda egyesületek zászlóival, kérjük, vegye fel a Bács-Kiskun Megyei Kézilabda Szövetséggel a kapcsolatot és ossza meg azt velünk. A megjelenített zászlókért külön köszönetet szeretnénk mondani Dominek Józsefnek, Sápi Zsombornak akik személyes gyűjtéseiket elektronikus formában rendelkezésünkre bocsátották!
Elérhetőségek: